automatyka przemysłowa

img
Przepustnice są swoistym rodzajem zaworu. Ich działanie porównywalne jest do działania kurka kulowego, który pozwala na efektywne wyłączanie i włączanie przepływu. Przepustnice, jako zawory, są  stosowane często, ponieważ kosztują mniej, niż alternatywne konstrukcje kurków, są lżejsze, dlatego potrzebują mniejszego wsparcia, zarówno przy montowaniu, jak i w późniejszym stosowaniu. Konstrukcja przepustnicy opiera się na dysku mieszczącym się w środku rury, przez który przechodzi pręt, wyprowadzony później do siłownika po zewnętrznej ścianie zaworu. Obrót siłownika powoduje przekręcenie dysku równolegle lub prostopadle do kierunku przepływu. W przeciwieństwie do zaworu kulowego, krążek zawsze umieszczony jest w strumieniu. Dlatego też przepustnice znalazły na ogół zastosowanie w sieciach, które wymagają dławienia cieczy, gazów lub zawiesin przez dłuższy czas. Istnieją różne rodzaje przepustnic, przystosowane do różnych ciśnień i różnych zastosowań. Przepustnice znane są głównie z ich zastosowań w silnikach spalinowych i lotniczych, ale znalazły także zastosowanie w sieciach wodociągowych, klimatyzacji, oraz w przemyśle do regulowania przepływu powietrza, gazów, cieczy czy pary wodnej. Regulacja taka może być przeprowadzana ręcznie albo automatycznie. Plusem przepustnic jest to, że otwierają się znacznie szybciej w porównaniu z zaworami wieloobrotowymi oraz są mniejsze niż inne kurki, dlatego idealnie nadają się do montażu w ograniczonej przestrzeni. Szybkość zamykania i otwierania kurka, w połączeniu ze szczelnym zamknięciem przepustnicy całkowicie eliminuje straty i wycieki, jakie mogłyby się pojawić przy zastosowaniu zaworów tradycyjnych.